Att bo på internat ~ roligt och måste bara upplevas!

På Mullsjö folkhögskola finns den stora fördelen att kunna bo kvar. Du måste inte passa en buss eller ett tåg för att åka hem.

Eftersom skolans lokaler, ateljéer, verkstäder och gym finns tillgängliga för dig fram till midnatt, kan det kanske kännas skönt att ha nära hem till sängen efter en sen kväll i keramikverkstaden. På skolan finns det 64 rum delade i två byggnader, Ängsbacken och Hagaborg med fyra uppgångar i varje hus. Man bor alltså åtta personer i varje uppgång.

Ditt rum innehåller en säng, fåtölj, skrivbord, skrivbordsstol, garderob och ett handfat. Hur du väljer att inreda ditt rum är helt upp till dig. Lika olika som vi människor är, lika olika kan internatrummen se ut. Här är ett exempel på hur ett inrett rum kan se ut. Tack Krik-linjen för bilderna!

Vad är bäst med att bo på internatet?

– Att få bo granne med sina vänner gör att man aldrig är ensam. Det finns alltid någon bara en dörr bort.
– Det är en grym eftermiddagssol på balkongen!
– Att man naturligt hittar på saker tillsammans utan massa planering.
– Tillgången till idrottshall, gym och natur ger mycket glädje.
– Närheten till sjön och skogen.
– Gemenskapen med alla människor som bor här.

Väljer du att bo på internat får du uppleva så mycket mer än bara dagens lektioner. På kvällarna händer det som du vill ska hända. Allt ifrån matlagningskvällar till olika sorters turneringar. Vissa gillar att baka gott fika och sitta och mysa med i trappuppgångarna, andra vill göra något mer aktivt i gymnastikhallen. Vissa vill bara slappa och andra tar till vara möjligheten att använda skolans olika verkstäder eller datasalar.

Du delar hela vardagen med nya vänner, som i väldigt många fall blir dina vänner för livet. Väljer du att studera på folkhögskola så missa inte pricken över i:et…vilket är internatlivet!