”Det är unikt med vår skola”

Ett år på folkhögskola – för dig som är döv, har hörselnedsättning eller dövblindhet.

Mullsjö folkhögskola ligger i ett mysigt samhälle invid en vacker sjö. På skolan har du tillgång till datasal, bibliotek, gym och gymnastikhall. Flera ateljéer och verkstäder är tillgängliga dygnet runt. Bor du på skolans internat serveras du frukost, lunch och kvällsmat i skolans matsal.

Här kan du läsa in din gymnasiebehörighet på någon av våra allmänna kurser och välja bland olika inriktningar, såsom IT/Webb, Hälsa och livsstil och Internationell. Vi har också våra mycket uppskattade konstutbildningar; keramik, textil, foto och bild.

– Det som är unikt med vår skola är att vi är den enda folkhögskolan som har fast anställda teckenspråks- och dövblindtolkar. Väljer du en utbildning hos oss är du garanterad tolk, berättar Diana Samuelsson och Birgitta Mattson (tolkar på skolan). Du går då integrerat med hörande deltagare och vi anpassar studierna efter dina önskemål och behov och ser till att din studietid hos oss blir så givande som möjligt.

Att läsa på Mullsjö folkhögskola ger dig mer än bara kunskap – det ger glädje och livserfarenhet, och vi kan garantera att det blir ett minne för livet!

Har du frågor är du välkommen att höra av dig!
Diana Samuelsson, teckenspråks-/dövblindtolk, lärare och tolksamordnare
diana.samuelsson@mullsjofolkhogskola.se,  0392-374 25

På bilden; Birgitta Mattson och Diana Samulesson, Mullsjö folkhögskolas två anställda teckenspråks- och dövblindtolkar