Från Japan till Mullsjö folkhögskola

Gillar man skandinavisk design så kan det resultera i en flytt från Japan till Sverige. Saki Urata kommer från en plats som heter Nara och ligger i närhet av Osaka, Kyoto.
– Jag älskar skandinavisk design och speciellt den textila inriktningen, berättar Saki. När jag satt hemma i Japan och letade efter olika textilkurser via internet hamnade jag på folkhogskola.nu. Eftersom det är screentryck som intresserar mig mest sökte jag vidare efter detta. Det var då jag hittade Mullsjö folkhögskola och Textilskolan.

På Textilskolan arbetar man mycket med färg samt ritar och designar. Man trycker screentryck och rapporterar mönster på olika material som exempelvis olika slags papper, på plåt, trä och på ett varierande utbud av tyger. Det jobbas med olika tekniker, allt ifrån enklare till mer avancerade trycktekniker.
– Mullsjö är en väldigt fin plats, fortsätter Saki. Här finns en vacker natur med skog och sjöar. Där jag bor i Japan finns inga sjöar, bara floder. Det är perfekt att bo på skolans internat för då har man tillgång till skolans lokaler och verkstäder stor del av dygnet…och då kan jag jobba med textil så mycket jag vill, säger Saki med ett stort leende.

Saki avslutar snart sitt andra år på Mullsjö folkhögskola och Textilskolan.
– Jag har lärt mig mycket under dessa två år, både av teknik och kunskap. Mixen på Textilskolan är bra, fortsätter Saki. Man får exempelvis prova på sömnad och att tillverka hattar men du kan ändå fokusera på det som intresserar dig mest.

På skolan finns elever från flera olika platser i världen och varje år har Mullsjö folkhögskola volontärer från Europa som ansvarar för olika aktiviteter på skolan.
– Att kunna lite svenska innan man börjar på en svensk skola underlättar förstås, utbrister Saki med ett skratt. Däremot kan de flesta på skolan engelska så kommunikationen fungerar bra ändå. Är man intresserad av screentryck så tycker jag verkligen att man ska söka sig till Mullsjö folkhögskola, avslutar Saki.