Jakob tar med klassen till London

Jakob med efternamnet Carlzon kan nog faktiskt beskrivas som både fågel – och fotbollstokig :). Fågelskådning verkar stå högt upp på ”kul-att-göra”- listan och nämner man ordet fotboll spricker liksom ansiktet upp i ett enda stort leende. Han har studerat miljövetenskap, teologi och älskar att undervisa! Går man Bibellinjen Ung Tro på Mullsjö folkhögskola så känner man definitivt igen den här mannen.
– Absolut roligast är när man undervisar i något ämne och sedan genom att lyssna till elevernas tankar och åsikter, får höra hur undervisningen liksom landade. Brukar bli mycket intressant!

Under snart ett läsår har Jakob varit klassföreståndare på Bibellinjen Ung Tro. Det händer mycket roligt när man går den linjen och just nu laddas det inför vecka 16. Då är det London som gäller.
– När man reser tillsammans blir det per automatik att man umgås en hel del, vilket både är roligt och viktigt, poängterar Jakob. Vi kommer att besöka olika typer av församlingar i London för att se hur de arbetar. Olika museer kommer att besökas och självklart kommer fotboll i någon variant ingå i programmet, säger Jakob med ett skratt.

En Londonresa är förstås väldigt roligt. Men mycket annat som händer på skolan är också roligt.
för webb– Mullsjö är ett väldigt bra ställe att vara på, menar Jakob. Det ligger visserligen lite avskilt men eftersom det är så bra tåg- och bussförbindelser känns Jönköping inte långt bort. Att gå en bibelskola är en fantastisk möjlighet, fortsätter Jakob. Utmana, utveckla och utrusta är ledorden för vår bibellinje. Att prata tro tillsammans med andra och att få sätta ord på sin tro är utvecklande. När man lyfter sina åsikter och tankar i en grupp så utmanas man automatiskt i att tänka nytt. Det blir en djup gemenskap i klassen, inte minst när man bor på internatet.

När man söker till Bibellinjen Ung Tro får man välja mellan tre spännande profiler. Foto är en av profilerna.
– Möjligheterna är fantastiska här på skolan eftersom lärarkompetensen, bland annat inom de estetiska områdena, är så hög menar Jakob. Alla har olika sätt att uttrycka sin tro och just fotografering är ett stort intresse för många. Miljö & rättvisa är också något som står i fokus på Mullsjö folkhögskola. Att få vara praktisk i sin tro är viktigt. Konsekvenser av tron kan vara att vilja ta ansvar för världen som Gud har skapat, så det är också en spännande profil att välja menar Jakob. Sedan finns även profilen Församling för den som vill fördjupa sin bibelkunskap och testa att undervisa i olika sammanhang. Det finns många roliga kombinationer i vårt koncept, avslutar Jakob medan han kikar på klockan och sedan snabbt rusar iväg till sin lektion.

Ta chansen! Ett år på Bibelskola ger dig något som du kommer bära med dig resten av livet. Välkommen till oss på Mullsjö folkhögskola!
Läs mer om Bibellinjen Ung Tro

Jakob jobbar även på SAU (Svenska Alliansmissionens Ungdom) med bland annat tonårsläger, ledarutbildningar och konfirmation.