Klädbytardag

Förra läsåret blev det en succé. Nu var det dags att prova igen! Under veckan har elever på skolan ännu en gång valt att aktivt agera mot orättvisa levnadsförhållanden… genom att anordna en klädbytardag.

Klädbytardagen på Mullsjö folkhögskola har handlat om att byta kläder med varandra, för att slippa köpa kläder tillverkade av människor som lever under orättvisa förhållanden! Att förnya sin garderob behöver uppenbarligen inte bli en kostsam affär. Uppdraget under höstlovet blev att gå igenom sin garderob. I tisdags skedde ett utbyte, ett klädesplagg mot en biljett. I onsdags kunde sedan elever och personal på ett ekonomiskt och miljömedvetet sätt skaffa sig en helt ny uppsättning kläder genom att ta sig en sväng till skolans aula.

Kläder som blev över kommer att skänkas till en Second hand butik i Jönköping.

Mullsjö folkhögskola är en skola som arbetar aktivt med frågor kring rättvis handel. Vill du veta mer, kontakta oss gärna!

Fotograf: Oscar Skyrman, Fotoskolan