Rosengården ~ en mix av kreativitet

Rosengården är den röda tegelbyggnaden där det på insidan myllrar av olika aktiviteter ~ på utsidan finns lugnet, naturen och sjön precis inpå husknuten. Tänk dig att efter ett par timmars arbete i mörkrummet, fotostudion, keramikverkstaden, gymnastiksalen eller kanske i datasalen, kunna ta med dig kaffekoppen och slå dig ner på gräsmattan precis utanför skolan med sjön som utsikt.

I Rosengården träffar du deltagare från Allmän kurs och Krik-linjen. Även Fotoskolan och Keramikskolan har sina arbetsplatser här. Följ med vår fotolärare Anders Engström, och få via hans kameralins en glimt av vad deltagarna på Fotoskolan och Keramikskolan arbetar med.

Fotoskolan möter du förutom Anders Engström och Jaana Plate även gästläraren Örjan Henriksson. Under året får du redskap att utveckla ditt fotograferande och hitta ditt unika bildspråk och uttryckssätt. Arbetsstationer finns på Rosengårdens alla tre våningsplan.
Analog fotografi lever kvar i allra högsta grad och i källarplan finns ett välutrustat mörkrum där du kan ta fram papperskopior av dina negativ. På entréplan finns Fotoskolans studio där möjlighet finns att ta professionella produkt- och porträttfoton. På Rosengårdens översta plan finns en välfungerande arbetsstation med Epson SureColor SC-P800 och en bra Epson scanner.

Förutom Fotoskolans mörkrum finns även en Silversmedja och två keramikverkstäder i Rosengårdens källarplan.

Keramikskolan får du möjlighet att utveckla ditt eget förhållningssätt till leran. Utbildningen riktar sig till dig som är intresserad av keramiskt hantverk och formgivning. Keramikerna Jeanette Axenfjord och Ellinor Johansson är dina lärare. Du kommer under året få insikter om vad man kan åstadkomma med lera vare sig du är intresserad av brukskeramik, formgivning eller av lera som ett konstnärligt material.

Inne i Rosengården möter du verkligen en härlig mix av kreativitet! Nästa läsår är det kanske din tur att få ägna dig åt skapande på Mullsjö folkhögskola. Hoppas vi ses!

Ansökningsperioden är nu i full gång!