Solelid ~ en plats för skapande

Uppe på kullen står en gul byggnad. Den har stått där länge och många minnen sitter i dessa väggar. Byggnaden heter Solelid.

Där har det en gång i tiden varit både internatboende och matsal. Idag är det platsen där du lever din dröm om du gillar att skapa inom textil eller måleri. Innanför dessa väggar får du ägna dig åt ditt stora intresse. Här möter du människor som kommer att forma dig som människa. Solelid är platsen där du får möjlighet att utveckla ditt konstnärsskap. En plats där det kokar av kreativitet och skaparglädje!

Följ med in i Solelid och ta en titt via vår fotolärare Anders Engströms kameralins…

På första plan finns Textilskolan, där du tillsammans med textilläraren Elisabeth Johansson Jonsson får möjligheten att experimentera med olika textila material och tekniker. En trappa upp hittar vi Bildskolan och bildläraren Jenny Söderlund. Här får du fördjupa dig i måleriet och hitta ett bildspråk och en teknik som passar dig. I Solelids lokaler träffar du även på Johanna Törni som är en av lärarna på Konstmix. Konstmix är utbildningen för dig som vill ha grundläggande kunskaper i bild och textil men även inom foto och keramik.

Året i Konstmix öppnar upp ögonen för nya tekniker och metoder i olika konstämnen, menar Johanna. Har man svårt att välja så ger Konstmix dig möjligheten att välja allihop!

Ansökningsperioden är nu i full gång!

På ovanstående bild: @blombee_art (Instagram)