Afrika nästa!

Så kom den då till slut, den där sista dagen på Mullsjö folkhögskola, innan äventyret på den afrikanska kontinenten tar vid. Efter en termins studerande på utbildningen Volontärlinjen Global beger sig Alma, Ida, Kristin, Malin, Emelie, Elina, Beatrice och Jasmine under tre månaders tid till Tanzania och Sydafrika.

Utbildningen erbjuder volontärarbete antingen via PeaceWorks eller via Svenska Alliansmissionen. Jasmine Askne åker till ett av PeaceWorks projekt i Tanzania.
– Vi är 5 personer från klassen som åker till Dar es Salaam i Tanzania, berättar Jasmine. Vi kommer att bo hos olika värdfamiljer och finnas med i två olika projekt. Tillsammans med Elina och Emelie kommer jag att arbeta på Kigamboni Community Centre, vilket är ett kulturcenter för barn och unga som lever i social utsatthet. Beatrice och Alma kommer att befinna sig på barn- och ungdomscentret WatotoWeto, som ligger i en annan del av Dar es Salaam.
– Själv fortsätter jag något längre söderut på den afrikanska kontinenten, fortsätter Ida Björnehäll. Tillsammans med Malin och Kristin kommer jag tillbringa följande tre månader i Sydafrika. Vi kommer delvis att bo på skolan Phumelela och delvis i olika värdfamiljer. Dagarna kommer att innehålla allt ifrån olika kyrkobesök till att finnas med i Kabokwenis förskoleverksamhet, som ligger i närhet av staden Nelspruit. Egentligen vet vi inte så mycket om vad tiden i Afrika kommer att innebära men jag är övertygad om att denna resa kommer få stor betydelse i mitt fortsatta liv, avslutar Ida innan de båda rusar iväg för att städa ur det sista på sina internatrum.

Vi önskar Volontärlinjen Global en fantastisk resa!

För att följa deras resa besök gärna bloggen 90 DAGAR

På bilden: Jasmine Askne och Ida Björnehäll