Amanda – volontär på Filippinerna

Efter julledigheten åkte alla i klassen Volontärlinjen Global ut på praktik. Under 3 månader är klassen utspridd på olika platser. Några är i Costa Rica, andra i Sydafrika och Amanda och Elin är på Filippinerna. Här kommer en liten hälsning från Amanda.

SLUMMEN
Varje söndag ska jag hålla till på denna, kanske inte jättevackra plats. Det kryllar av flugor och den starka lukten av gyttja och gammalt ruttet, ja jag vet inte vad, slår emot en när man går mellan husen och klafsar sig fram på den svarta sörjan som täcker marken. Mitt i slummen är vi för att sjunga och dansa, berätta bibelhistorier, leka och viktigast av allt; hålla om och se dessa barn som bor här. Barnen är smutsiga och kläderna ofta trasiga. Men detta ser man knappt, för det enda man ser är deras stora leenden. Barnen är så fulla av energi och livsglädje att det är väldigt svårt att tänka sig att det finns nått annat bakom dessa glada ansikten, men det gör det…

Men jag vill att ni ska veta att det inte bara är elände i slummen. Det finns en stor gemenskap och många drömmar. En tjej berättade för mig att hon vill jobba på bank när hon blir stor. Hon heter Hilda och är tretton år gammal, går i skolan och om några år så slår jag vad om att hon jobbar på en bank. Det finns så mycket vilja i henne och en självsäkerhet som kan ta henne hur långt som helst. Det finns mycket här som jag tror att vi saknar i Sverige.

/Amanda, volontär på Filippinerna

Vill du också prova på några månader utomlands? Volontärlinjen Global innehåller en spännande mix av intressanta lektioner och volontärarbete utomlands.
Hör av dig till oss på Mullsjö folkhögskola om du vill veta mer!