”Analogt är bland det roligaste & coolaste jag gjort”

Att arbeta med digital bild och digital bildhantering på Fotoskolan är en självklarhet. På Mullsjö folkhögskola är det också lika självklart att ge en inblick i den analoga fotografin. I båda teknikerna har vi lärare med internationellt renommé.

– På senare år har vi märkt ett tydligt ökat intresse för den analoga fotografin, menar Örjan Henriksson som är lärare på Fotoskolan. Efter introduktionskursen i analogfotografi väljer man vilken teknik man vill arbeta vidare med. Möjligheten finns förstås också att fortsätta med både analog och digital teknik, vilket vissa väljer att göra.

I kommentarerna från eleverna går det inte ta miste på att den analoga fotografin är ett väldigt uppskattat inslag.

”Det var jättekul att arbeta analogt! Att få jobba med bilderna rent fysiskt var roligare än att sitta framför datorn och redigera dem. Detta är något jag kommer fortsätta med!”
Moa Krantz

”Jag tyckte att det var jättekul, det var häftigt att se sitt fotografi växa fram i de olika baden då man inte hade någon aning om hur det skulle bli innan.”
Felicia Maria Lindqvist

”Att jobba analogt har gett mig kunskaper som jag har nytta av när jag jobbar digitalt också.”
Camilla Björkgren

”Analogt är kul! Man vet inte riktigt hur bilden blir förrän man lägger den i framkallningsbadet, det tycker jag är spännande!”
Ina Carlberg

”Att arbeta analogt har verkligen fått mig att inse ljusets betydelse inom fotografering – sen finns det något magiskt i att stå där i mörkrummet och se sin bild växa fram på pappret!”
Therese Tirren Ravaska

”Jag var så nervös i början och trodde det var jätte svårt. Trodde nästan jag skulle göra allt fel. Men det var mycket lättare än det lät! Jag skulle lätt kunna fortsätta! Att få se första bilden växa fram..verkligen värt det!”
Emelie J Thunman

”Jag tycker att det är intressant, alltid kul att testa på något nytt!”
Viktor Eklund

”Känslan i mörkrummet är verkligen av unik karaktär. Man kommer på något vis närmare bilden och framställningen blir mer utav ett fantastik hantverk när man får följa bilden från negativ till färdigställd bild. Mycket intressant!”
Karl Reiver

Vill du veta mer om Fotoskolan? Läs här