Arbetet i ett mörkrum – en uråldrig teknik som fascinerar

I vår digitala tid blir mörkrum allt mer sällsynta. På Mullsjö Folkhögskola har vi dock kvar vårt, och det är något som uppskattas mycket hos våra deltagare.

Där nere i mörkret råder fullt fokus på att få fram en fin svartvit kopia av de bilder som deltagarna fotograferat analogt. Trots att det idag är en uråldrig teknik så slutar den inte att fascinera. Att arbeta i ett mörkrum är att föra in hantverket i fotografin, och det är något som vi vill värna om.

Stämningen som råder nere i mörkrummets röda sken kan beskrivas som en blandning av avkoppling och spänning. I baljan för framkallningsvätska träder en bild fram på ett papper som någon sekund tidigare var helt vitt. Att arbeta med fotografi på det här sättet innebär också att vara i kontakt med historien. Det var så här de ikoniska bilder vi tittat på och analyserat kom till en gång i tiden.

Mullsjö folkhögskola har ett mörkrum med bra utrustning. Väljer du att söka till Fotoskolan i höst, kommer du lära dig att framkalla svartvita filmer samt göra förstoringar på olika sorters papper.

Fotoskolan har även en egen studio med utrustning som krävs för att kunna arbeta kreativt med ljussättning. När vi jobbar analogt i studion har du tillgång till skolans mellan- samt storformatskamera. Dessutom finns en välfungerande arbetsstation med Epson SureColor SC-P800 och en bra Epson scanner. Scannern skapar möjlighet att röra sig mellan den analoga och digitala världen. Du kan göra utskrifter upp till A2-storlek.

Är du intresserad av att veta mer om Fotoskolan är du varmt välkommen att kontakta oss.
Du kan även ta del av vad tidigare deltagare på Fotoskolan tycker om sin tid på Mullsjö folkhögskola.