Att tillverka sina egna kakelplattor

Keramikskolan gjuter man just nu formar för att skapa kakelplattor med reliefer på. Gästlärare är keramikkonstnären Anna Wennerstrand som har sin keramikstudio vid Bolum Horisont som ligger på östra sidan av Hornborgasjön. Det råder full koncentration i klassrummet när mallar för kakelplattor ska designas.

– Det tar ganska lång tid att göra en mall som man är nöjd med, berättar Anna. Däremot är det väldigt effektivt att ha just en mall när man ska producera många kakelplattor. Oftast behövs ett antal plattor när man ska kakla och då är denna metod smidig för att spara tid.

Att gå runt och titta på hur de olika kakelplattorna tar form, får vem som helst att själv vilja designa något för sitt egna hem. Möjligheten finns förstås.
Är du intresserad av att lära mer om keramik?
Unna dig ett år hos oss på Mullsjö folkhögskola!