Besök från Swaziland

Under ett par veckor har Mullsjö folkhögskola haft elever på besök från skolan Ngwane Park i Swaziland. De tre tjejerna har bott på skolans internat och deltagit i lektioner då de bland annat har berättat om livet i Swaziland.

– Det är mycket som är annorlunda här i Sverige, säger Nolwazi Dlamini, Bhembe Slindile och Masuku Nkosingphile med ett stort leende. Men vi trivs väldigt bra!

Under många år har Mullsjö folkhögskola haft ett samarbete med skolan Ngwane Park Youth & Training Centre. Flera av de elever som har studerat på Volontärlinjen Global har gjort sin praktik på skolan Ngwane Park i Swaziland. Vi fick även den stora äran att ha Hezekiel Mabuza (fd rektor på Ngwane Park) på besök under några dagar. En man som har varit mycket engagerad i samarbetet mellan våra skolor och dessutom varit en bra handledare för våra elever under deras praktiktid i Swaziland.

Under tjejernas sista dag på Mullsjö folkhögskola tackade skolans rektor,Tell-Inge Leandersson, dem för deras insats på skolan samt överlämnade ett intyg.

Här kan du läsa mer om Ngwane Park

webb_Tell-Inge tackar Swazitjejerna 2 webb_Tell-Inge överlämnar diplom 1 webb_diplom