Det var hos oss det började!

Sandra Freij arbetar idag som mode- och reklamfotograf i Sverige och internationellt. Det var hos oss på Mullsjö folkhögskola det började!

”Jag kom till Mullsjö därför att jag visste att jag ville arbeta kreativt i mitt liv. Jag trodde kanske att det handlade om att försöka utveckla mitt måleri. Det tog inte lång tid innan jag insåg att min pensel inte kunde förverkliga min fantasi.

Men sa började jag att använda kameran i stället. Till en början var det mörkrumsarbetet som förförde. Jag insåg att ljus och mörker och kemikalier ersatte pensel och duk på ett oerhört effektivt sätt. Det var som att öppna upp en helt ny värld av möjligheter.

Tiden på Mullsjö var full av upptäckter. Jag lärde mig att måla med ljus. Och vidare lärde jag mig att fotografins relation till verkligheten fascinerade mig, speciellt eftersom det mesta jag ville fotografera, var uppdiktat. Någonstans mellan verkligheten och det konstruerade hittade jag så småningom ett rum för mig själv.

Efter Mullsjö studerade jag vidare. Jag åkte till Storbritannien och tog en kandidatexamen på ett universitet utanför London. När jag efter studierna behövde ett jobb snubblade jag över en annons där man sökte en assistent till en modefotograf. Jag arbetade som assistent i 3 år varefter jag återvände till Sverige och tog en magisterexamen på fotohögskolan i GBG.

Sa småningom hamnade jag tillbaka i London med uppdrag från internationella modetidningar. Modefotografi passade mitt sätt att arbeta. Jag ville arbeta kommersiellt med fotografi. Samtidigt ville jag fortsatta att utveckla mitt bildspråk, berätta historier med fotografi och arbeta inom en samtida populärkultur.

Det fanns inte speciellt många kvinnliga modefotografer när jag började arbeta. Det kändes viktigt att vara med och bidra till att det blev fler.

Idag arbetar jag som mode- och reklamfotograf i Sverige och internationellt. Jag är representerad av den svenska agenten Lundlund och den amerikanska agenturen Sarah Laird. Jag älskar mitt jobb. Det är stressigt, utmanande och tufft. Varje fotning ar en helt ny upplevelse. Skrämmande innan och väldigt härligt efter.

Jag försöker fortfarande klura ut exakt hur mitt fotografiska rum ser ut. Jag kanske aldrig helt kommer att förstå det men jag ser det hela som en resa som inte är avslutad än men som började i Mullsjö när jag var 18 år och som utmanat mig varje dag sedan dess.”

/ Sandra Freij, Mode- och reklamfotograf

Läs mer om Fotoskolan och tidigare elevers berättelser.