Eli – en av skolans nya volontärer

Tjeckien känner de flesta till. Brno, kanske inte lika många är familjära med. Men när du har mött Eli Kubjatova, som är från staden Brno i Tjeckien, då kommer förmodligen namnet Brno alltid klinga välbekant och du kommer med all sannolikhet inte glömma att det finns en tjej som heter Eli.

Eli är en av skolans nya volontärer, en positiv och sprudlande glad tjej. På frågan om när livet känns lite tråkigt ser hon nästan oförstående ut.
– Att vara uttråkad är tråkigt, säger hon till slut med ett skratt.
Eli ser onekligen på livet genom en klart positiv lins och poängterar att hon verkligen vill lära och njuta av året på Mullsjö folkhögskola. Att hon just nu befinner sig i Sverige är inte så konstigt.
– Under min skoltid i Brno fanns genom programmet jag då gick, möjlighet att studera utomlands under 6 månader. Två alternativ kunde jag välja emellan. Tyskland kändes inte aktuellt, då återstod Sverige. Jag hamnade i Falun och blev helt förälskad i landet, utbrister Eli.

Eli gillar det svenska skolsystemet samt hur vi svenskar förhåller oss till naturen och miljön.
– Tjeckien och Sverige påminner mycket om varandra. Både mat och kultur känns ganska närbesläktat. Det som mest skiljer oss åt är nog vår historia, menar Eli. Hemma oss hos är vi ganska präglade av vår kommunistiska bakgrund. Men det finns faktiskt en del annat som också skiljer oss åt, säger Eli med ett skratt. Ni svenskar är ett folk som ständigt planerar! Ni borde öva på spontanitet.

Eli var inte färdig med Sverige efter sina 6 månader i Falun, utan återvände ytterligare en gång. Nu blev det Stockholm och fokus på att studera det svenska språket.
– Under en ganska lång period hade jag funderat på ett volontärprogram som EU har. Det lät spännande och jag blev mer och mer intresserad. Till slut sökte jag och blev antagen. Det är anledningen till att jag nu är volontär på Mullsjö folkhögskola, säger Eli.

Eli har stora förväntningar på året som ligger framför. Hon ser fram emot att få lära sig nya saker och berikas med många nya upplevelser.
– Det finns mycket roligt man kan göra under ett år på en folkhögskola. Eftersom jag älskar att dansa, och då speciellt modern dans, så vore det väldigt kul att få starta upp en dansgrupp. Så det är en av sakerna jag hoppas på, avslutar Eli innan hon springer iväg för att få i sig lite lunch.

Ämnen