Elin valde Fotoskolan

”Hur kom det sig att jag sökte till Fotoskolan vid Mullsjö Folkhögskola? Helt sonika var det ett lyckat utfall av slumpen.
Vid ett tidigare tillfälle på intervjudagen i ansökningen till en annan skola berättade killen före mig i kön till antagningsintervjun att han hade läst ett förberedande år på Fotoskolan i Mullsjö. Personen i fråga kom in på nämnda utbildning, emellertid inte jag. Vidare utan misströstan åkte jag hem fast besluten om att ansöka till Mullsjö folkhögskola. Jag hade sedan tidigare vid denna tidpunkt i mitt liv viljan att söka mig ifrån min hemstad Lund och ett önskemål om att ägna ett år åt att gå folkhögskola – och såhär i efterhand är jag övertygad om att Fotoskolan vid Mullsjö Folkhögskola var helt rätt för mig!

Mitt år i Mullsjö innehöll mycket glädje, nya insikter och viktiga människomöten. För mig var det mycket värdefullt att bo på internat och att vara i en grupp, i den stunden i mitt liv var det grundläggande. Undervisningen gjorde mig både inspirerad och fascinerad tillika frustrerad och konfunderad, vilket gav mycket utdelning för mitt fotografi.

Det var inget givet att utbildningen skulle förbereda mig för fortsatta högre studier, det växte under året i Mullsjö. Såhär två veckor in på terminen på det konstnärliga kandidatprogrammet i fotografi på Akademi Valand är jag tacksam för den frukt livet gett mig hittills, och den bas som individ och konstnär som blivit grundad i mig till behållning av mitt år på Fotoskolan på Mullsjö Folkhögskola.”

Elin Andersson
Fotoskolan, Mullsjö Folkhögskola 2012/2013

Kanske är det din tur att gå Fotoskolan i höst? Läs mer om Fotoskolan här

Nedan: bilder av Elin Andersson