Fokus: Mänskliga Rättigheter

Ett hett samtalsämne i Stockholm är just nu mänskliga rättigheter. Flera av eleverna som går Allmän linje på Mullsjö folkhögskola hakade på möjligheten att åka dit. Där pågår just nu MR-dagarna, vilket är nordens största mötesplats för dem som på olika sätt och nivåer arbetar med, eller vill lära mer om, mänskliga rättigheter.

Att fokusera på mänskliga rättigheter fungerar förstås oavsett var man befinner sig. Samtidigt som MR dagarna är i full gång i Stockholm, är samtal kring ämnet även i full gång i Mullsjö och på Österängen i Jönköping. Åtminstone för de elever som går Allmän linje på Mullsjö folkhögskola.

– Vi har under dagen tagit reda på vad mänskliga rättigheter egentligen handlar om, berättar Åsa Holmqvist som är lärare på skolan. Dels har vi fått lyssna till en rysk tjej från Lettland som har berättat om hur det är att vara statslös,  samt till en kvinna om hur livet i Pakistan kan vara. Med bilder har även eleverna fått illustrera vad de 30 olika mänskliga rättigheterna kan betyda och innebära, vilket har resulterat i en liten utställning som nu finns uppsatt på skolan, avslutar Åsa.

Mullsjö folkhögskola arbetar på flera sätt med frågor som berör mänskliga rättigheter. På skolan finns bland annat en bod för rättvis handel. NYHET i skolans bod, efter dagens föreläsningar, är väskor samt bokmärken från Pakistan. Det finns många sätt att engagera sig i frågor som förbättrar villkor för människor. Ett sätt är att tänka på hur det jag handlar har tillverkats.
Välkommen att handla i skolans rättvisebod.