Full fart på skolan!

En månad har snart passerat sedan skolans avslutningsdag…och sedan dess har det varit full fart! När läsåret är avklarat lägger kurs & konferensverksamheten in en högre växel. Hela sommaren är fullbokad med olika gäster.

Under vecka 24 pågick en Aktiveringskurs för personer med dövblindhet där fokus låg på skapande verksamhet. Under vecka 25 fylldes hela vår anläggning av matematiklärare från hela landet. Det var 22:a året i rad som SMaL anordnade en sommarkurs på Mullsjö folkhögskola. Dessutom har vi elever från universitetet MSSU i USA, som under ett antal veckor läser en fotokurs för skolans fotolärare Örjan Henriksson.

I dag avslutas Sommarateljén. En kursvecka där ett 100-tal härliga kursdeltagare samt fantastiskt duktiga kursledare har befunnit sig på skolan. Dagarna har präglats av skaparglädje och kreativitet. Det har arbetats flitigt från tidig morgon till sen kväll. Sorlet i matsalen har varit svårt att överrösta, skratten har ekat i korridorerna och det verkar onekligen som att kursdeltagarna har trivts riktigt bra. Vissa tappra deltagare har även tagit sig ett morgondopp i sjön trots att vattnet håller en omänskligt låg temperatur. De olika ”morgonpassen” har innehållit kortare föredrag men även morgongymnastik på gräsmattan. På kvällarna har vi gjort utflykter för dem som önskade ett avbrott från sitt skapande.
Det har varit en härligt positiv vecka och vi hälsar förstås alla varmt välkomna tillbaka nästa sommar!

Teckna o måla modell 3

Teckna och måla modell

Teckna o måla modell 5 Hattar 1

Tillverkning av olika sorters hattar.

Hattar 2

Järnsmide i Ryfors smedja

Smide 2 Smide 3

Textila trycktekniker

Textiltryck 1 Textiltryck 2

Grillkväll… med fantastiskt god mat i vanlig ordning!

Grillkväll 2 Grillkväll 3 Grillkväll 1

En kväll ägnade sig några åt boule. Naturfotograferna är svåra att fånga…men här har vi två på väg ut på fotouppdrag :-)

Grillkväll 4

Ett morgonpass med Anneli var en härlig start på dagen.

Morgonpasset Anneli

Keramik – Raku

Raku 4 Raku 3 Raku 2

Svart-vit fotografering, både digitalt och analogt.

Foto sv v 1 Sv v foto 2

Silversmide