Hanna i Costa Rica

Det sägs att det är resan till målet som ska vara det häftiga. Men i detta fallet är Costa Rica häftigare än den långa flygresan hit. Allt gick bra de första tolv timmarna, vi tog oss smärtfritt till London där vi dödade några timmar tittandes i guideböcker och snack om alla förväntningar. Resan över Atlanten till Miamis flygplats gick också bra. Allt var frid och fröjd tills vi skulle igenom passkontrollen… då sjönk blodsockret ner till hälarna. Enligt planen hade vi två timmar på oss att ta oss till rätt gate, och på planet till Costa Rica. Och ja, vi kan väl medge att det var lite tajt planerat… Men som det nu var kom vi till slut igenom lagom till dess planet lämnade MIA. Det var bara att boka om biljetten, och nästa flight gick 12 timmar senare… Hej hårda heltäckningsmatta, alldeles för kalla AC och irriterande kvinnoröst som ropar ut tiden i högtalarna varje halvtimme (på BÅDE engelska och spanska)! Vi var inte riktigt förberedda på att äventyret skulle börja så snart. Tesen ”expect the unexpected” har nu en betydelse för Mullsjögänget.

Sen denna härliga inledning har vi varit på ”orientation camp” och laddat upp med workshops och presentationer av ACI (organisationen som hjälper oss med hela resan), vi har sett vårt första vattenfall och ätit vår första platano (matbanan). Igår (söndag) åkte vi till skolan och möttes av en hop Costa Ricanska mödrar som tog emot oss med öppna armar. Och idag har vi haft vår första dag på Epifana, som är skolan där vi ska studera spanska i två veckor. Allt är helt fantastiskt bra och jag är helt överväldigad av känslan om att detta faktiskt händer just nu! Det känns också helt knäppt och jag undrar med jämna mellanrum vad jag har gett mig in på. Det är ju inte klokt, jag kan ju knappt säga ”hej” på spanska, och här sitter jag; hemma hos en mor och hennes dotter i deras radhus utanför San José. Vem trodde att det skulle funka? Men det verkar räcka med att le stort och skratta, så löser sig det mesta. Pura vida…!

// Hanna

Följ deras blogg på PeaceWorks hemsida här

…eller gå rakt in på deras egna bloggar:
Caroline – Costa Rica
Lovisa – Costa Rica