Kursen förde 55Plus till St Petersburg

På folkhögskolan finns det mycket roligt att välja mellan. Du kan gå helgkurser, distanskurser, sommarkurser och långa kurser. Du kan tillfredsställa din konstnärliga ådra genom att prova på allt ifrån silversmide till att designa ditt egna tyg. Du kan lära dig teckenspråk, fördjupa dig i Bibeln, plugga IT eller lockar kanske de globala frågorna och resandet…

Ing-Britt Filipsson och Ethel Haraldsson tog chansen att följa med på resan som senast anordnades av folkhögskolan.
– ”Res & Lär” för oss +55:are, är ett otroligt bra koncept. Något vi verkligen rekommenderar. Att både träffas två gånger innan och efter resan, förhöjer totalupplevelsen.

Den veckolånga turen till St Petersburg och Tallin satte spår.
– Enormt att få se att all prakt och alla vackra byggnader är så välbevarade, utbrister Ethel och Ing-Britt. Ett stort plus är även att guiderna är med från start. De är väl insatta i de historiska händelserna och duktiga reseguider. Men de är inte bara reseguider utan otroligt engagerade, medryckande och humoristiska sådana. Nu är vi väldigt spända och förväntansfulla på när nästa resa blir av, avslutar de två nöjda resenärerna.

Vill du veta mer om folkhögskolans olika kurser?

Håll ögonen öppna och besök kontinuerligt vår hemsida.

Folkhögskolan anordnar årligen kurser med temat Res & Lär. Denna höst har det handlat om St Petersburg och länderna omkring Finska viken. Under de fyra träffarna lär man om resmålet och lär samtidigt känna varandra i gruppen. Kursen har berört Rysslands historia från Tsar till Putin, konsten i St Petersburg, Narvavägen i Jönköping och den Svenska stormaktstiden runt Finska viken och mycket annat. Låter det spännande?