Startskott för ny kurs

Höstterminen är igång, vilket också innebär startskottet för den nya kursen Volontärlinjen Global. Kursen är ettårig och fokuserar på internationella frågor både inom och utanför Sveriges gränser. Elin Henrysson från Vaggeryd och Karl Nilsson från Trollhättan är två av eleverna.
– Att åka utomlands är något som jag och kompisen länge har pratat om, berättar Karl. Däremot var vi inte säkra på vilken sorts utlandsresa vi ville göra. Efter ett visst sökande på internet fastnade vi speciellt för en, det var Volontärlinjen Global.
– Eftersom jag gick på skolan förra läsåret, visste jag att Volontärlinjen Global var på gång, flikar Elin in. Jag blev intresserad, och mina förväntningar på det här året är att utvecklas som person samt i min relation till Gud.

Volontärlinjen Global har två olika inriktningar. Karl har valt att åka ut på sin volontärperiod via fredsorganisationen PeaceWorks och Elin kommer istället att gå den inriktning som Svenska Alliansmissionen (SAM) samt Svenska Alliansmissionens ungdom (SAU) ansvarar för.
– Klassen känns spännande. Det är intressant när människor med olika värderingar möts i samma grupp, menar Karl.
– Ja, vi har nog mycket att lära av varandra säger Elin med ett leende.

Höstterminen kommer att tillbringas på Mullsjö folkhögskola. Ämnen såsom mänskliga rättigheter, kulturfrågor, miljö och rättvis handel kommer att varvas med praktiska förberedelser. Både Karl och Elin ser så där härligt förväntansfulla ut, när samtalet halkar in på månaderna som ska tillbringas utomlands. Efter juluppehållet bär det iväg.
– Önskan och ambitionen med volontärperioden är att lära och självklart att få göra lite nytta, avslutar de båda Globaleleverna.

Mer information om Volontärlinjen Global hittar du under fliken utbildningar