Tornadon i Joplin

Staden Joplin i Missouri, USA drabbades i veckan av en mycket kraftig tromb. Den drog tvärs igenom staden och förstörde allt i dess väg. Antalet döda anges idag till 132 personer. Ett stort antal hus i en flera km bred gata är förstörda. Amerikanska fastlandet har inte drabbats av en så kraftig tromb med så många döda sedan 1953.

Mullsjö folkhögskola har ett utbyte med Missouri Southern State Univerist, MSSU i Joplin. Två elever från folkhögskolan befann sig där, men har rapporterat att de är oskadda. Även Jim Bray, lärare från MSSU, som regelbundet undervisar på folkhögskolan, har meddelat att han är oskadd och planerar att komma till Mullsjö för att medverka vid sommarkurserna. En grupp elever från folkhögskolan besökte MSSU för någon vecka sedan. Campus ligger ca två km från trombens väg genom staden.

Se bilder från tornadons härjningar i New York Times

Se interaktiv karta över det drabbade området

På söndag planerar president Obama att besöka MSSU i Joplin för att hålla ett tal till de drabbade. På grupp från MSSU väntas komma till Mullsjö på måndag.