Raku – veckoslutskurs i två delar

Detta är en kurs för dig som har grundkunskap i hantverket keramik och är nyfiken på att bränna Raku för första gången.

RAKU är namnet på en speciell teknik för bränning av keramik. Metoden har sitt ursprung i Japan och ger spännande mönster av svarta krackeleringar och metallaktigt skimmer i glasyren.

Vi träffas 2 helger, v 32 och v 35, fredag-söndag.

Vecka 32 tillverkar vi keramik som sedan får stå kvar och torka innan det skröjbränns inför nästa kurstillfälle. Vi inspireras genom att prata om rakuns historia och titta på rakubränd keramik.

Vecka 35 går vi igenom hur rakubränningen går till steg för steg och efter att ni har glaserat era alster är det dags att gå upp till vår vedeldade rakuugn.

”Rakubränning är påverkad av så många faktorer, att man aldrig kan förutsäga resultatet och det är bl.a. detta som gör rakubränningen så fascinerande och spännande varje gång.”

Materialkostnad:
Lera 50 kr/kg
Glasyr och bränning ingår i kurskostnaden.

Ta med:
Helg 1

• Oömma kläder
  • Egna verktyg om du har

Helg 2

• Gärna kläder i naturmaterial som bomull eller ull, inte fleece eller andra lättsmälta material
  • Gasmask – typ Sundströms halvmask med gasfilter  (SR217 A1)
  • Packmaterial så att du får med din rakubrända keramik hem.

Kursen startar kl. 10.00 på fredagen och avslutas ca kl. 15.00 på söndagen.
Incheckning från kl. 09.30

Webbanmälan

Åsa Westroth
har gått 2 år på keramikskolan Mullsjö folkhögskola och tycker det är fantastiskt roligt och spännande att skapa i lera. Raku har alltid varit höjdpunkten under varje termin.

Kursnummer: 2432
Kurstid: 9-11 aug samt 30 aug - 1 sept 2024
Pris: Helpension 6 080 kr (för båda helgerna)