Analog fotografi

Fotoskolan har ett mörkrum med bra utrustning och flera arbetsplatser, där du får lära dig att framkalla svartvita filmer samt göra förstoringar på olika sorters papper. Vi har en lång tradition inom analogt fotografi och håller hög nivå på mörkrumsarbetet.

Vi framkallar filmer med hjälp av laddningsdosor och gör kontaktkartor för att få en överblick av hela filmen. Därefter använder vi utvalda negativ för att göra kopior i olika storlekar. Kopiorna görs med fotografisk förstoringsapparat, som i grund och botten är en projektor som projicerar bilden från ett negativ på ett fotopapper, som därigenom exponeras. Du får veta hur du hanterar alla fotokemikalier under arbetet. Det blir också diskussioner om val av papper och filter (kontrast) för att uppnå bästa kvalitet på bilden. Dessutom finns möjlighet att digitalisera negativen med skolans negativscanner och på så sätt arbeta vidare digitalt med bilder.

Du får även lära dig praktiskt kopieringsarbete. Det finns ett antal olika papperskvalitéer som du väljer bland för att få ett bra resultat. Du behöver kanske skugga (pjatta) och efterbelysa bilden, vilket du lär dig i labbarbetet.