Screentryck ht 2024

Den här distanskursen med tre fysiska ateljéträffar vänder sig till dig som vill lära dig att skapa mönster och bli introducerad till olika trycktekniker för textil.

Här får du möjligheten att lära dig att skapa mönster för textiltryck. Grunderna i mönsterformgivning för tryckmönster och en praktisk introduktion till hantverket i våra ateljéer.
Genom undervisningen ges du möjlighet att utvecklas både hantverksmässigt och konstnärligt. Fokus ligger i att du ska utveckla ditt eget mönsterskapande, uttryckssätt och praktiska handlag genom både samtal och praktiska uppgifter.

Utbildningen är en distanskurs på halvfart som innefattar tre obligatoriska helgträffar i skolans textila ateljéer samt arbete på distans.

Du behöver inte ha tillgång till egen ateljé för att gå kursen, utan enbart dator och internet för att kunna delta digitalt mellan de fysiska träffarna. Arbetet mellan träffarna består i förberedelser inför ateljéhelgerna, handledning och praktiska övningar som ska hjälpa dig framåt i ditt mönsterskapande. Genomgångar sker med grundläggande färg- och materiallära kopplat till textiltryck.
Du väljer själv om du vill skapa mönstrade tyger för kläder, inredning eller om du vill arbeta med bild.

Inga krav på förkunskaper men nyfikenhet, motivation och eget ansvar är en förutsättning för att tillgodogöra sig utbildningen på bästa sätt. En del av lärandet utgår ifrån att vi tar del av varandras skapande och ger varandra respons. Du behöver ha möjlighet att delta aktivt mellan helgträffarna men du lägger själv upp arbetet de dagar och tider som passar sig bäst. Om du har frågor kring kursen, tveka inte med att höra av dig till kursledaren!

Höstens kurs fokuserar på:
• Att formge egna mönstrade tyger
• Planera mönster utifrån hantverkets praktiska förutsättningar
• Tryckteknik
• Screentryck och blocktryck
• Fotoöverföring

Kurstid
21 aug – 17 dec 2024

Fysiska träffar
Utbildningen är en distanskurs på halvfart som innefattar tre obligatoriska helgträffar på skolan.
Mellan träffarna håller vi kontakt via en digital plattform.

Träff 1: 13-15 september
Träff 2: 25–27 oktober
Träff 3: 6-8 december

De tre fysiska träffarna startar kl. 10.00 på fredagen och avslutas ca kl. 15.00 på söndagen.
(incheckning från kl. 09.30 på fredagen)

Ansökan

Skriv ett personligt brev där du berättar om dina eventuella erfarenheter inom området och tidigare utbildningar. Vi vill även att du skriver om dina egna mål och förväntningar som du på har på kursen.

Ansökan gör du via Schoolsoft

Sista ansökningsdag: 15 maj

Helpension
9 110 kr (inkl. bekräftelseavgift). Delfaktureras med 1/3 per gång.

Bekräftelseavgift
400 kr betalas till bankgiro 407-3326

• Kostnader för förbrukningsmaterial och eventuell kurslitteratur tillkommer.
  • Om lediga rum finns, kan du boka in en extranatt samt frukost för 410 kr/tillfälle.

Vårt kurskoncept innebär helpension (mat + logi).
Vid eventuella förhinder att delta under någon av de obligatoriska träffarna, krävs läkarintyg för återbetalning.

Kursledare

Rebecka Zacho, undervisar i textil och är förtjust i textilens många uttryck och möjligheter. Tillsammans kan vi skapa fantastiska mönster och hitta vårt egna uttryck nästan helt utan förkunskaper, vilket skapar en trygg grund och lekfullhet. Samtidigt som teknikerna är många och det alltid kommer finnas möjlighet till fördjupning och utveckling!

Jag har själv utvecklats och lärt mig genom utbildningar på folkhögskola, yrkeshögskola, kvällskurser, universitetet och genom att driva företag. Men kanske främst genom möten med andra människor, något som får ta stor plats på mina kurser och i folkhögskolans miljö.

Utöver att formge mönster har jag ett stort intresse för att skapa nytt av det befintliga. Att återbruka, lappa och laga är en av det textila områdets stora möjligheter.