Berättelsen om folkhögskolan

En dag cyklade folkhögskolans förste rektor Bernhard Toftgård fram till Gunnarsboskolan i Mullsjö och knackade försynt på ett klassrumsfönster. Han frågade om det var möjligt att få låna några tavelkritor till folkhögskolan, då de hade tagit slut. Folkhögskolans ekonomi var ansträngd och ibland saknades det pengar att handla för – även så enkla saker som kritor! Glad och med några kritor i fickan, cyklade Bernhard tillbaka för att undervisa vid svarta tavlan!

Folkhögskolan föddes enkelt, första året fick man inget statsbidrag, men lyckades trots brist på pengar växa och blev 2019 70 år! Tack vare stort engagemang från en duktig personal är skolan fortfarande attraktiv.  Idag är folkhögskolan ett centrum för vuxenutbildning, men rötterna fortsätter växa i de enkla traditionerna.

Bernhard Toftgård skulle komma att prägla skolan under sina 25 år som rektor. Tillsammans med hustrun Gun fostrade de många generationer elever genom att umgås, äta och leva mycket av sitt liv tillsammans med dem. Paret Toftgårds blev synonymt med Mullsjö folkhögskola.

De flesta byggnaderna tillkom under deras tid som rektorspar, elevhemmen Ängsbacken och Hagaborg, matsalen Hasselbacken och skolhuset Rosengården. Guns intresse för textil konst – hon var textillärare – är grunden till skolans nuvarande Konst & Form med bild, foto, keramik och textil som huvudämnen.

Skolavslutning utanför JohannesborgSkolan grundades 1949 i Jönköping men flyttade redan nästa år till Mullsjö där undervisningen förlades till de båda pensionaten Björksäter och Johannesborg, medan  boende och matsal var förlagt till pensionatet Solelid. Mullsjö var då välkänt för sina många pensionat, dit folk kom från avlägsna platser för att vila upp sig, äta god mat och andas den friska luften i Mullsjö. Björksäter och Solelid ägs fortfarande av folkhögskolan medan Johannesborg är flyttat till annan plats i Mullsjö. Den goda luften finns dock kvar – välkommen att andas av den!

Översta bilden: Bernhard Toftgård med porträttet av Grundtvig